Комітет ВР попросить обґрунтувати показники в критеріях блокування ПН

11 Травня 2017 (0)
Аа Аа

На днях ДФС вже вдруге опублікувала для обговорення проект критеріїв ризику для блокування реєстрації податкових накладних в ЄРПН. Проаналізувавши проект, голова Комітету ВР з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна висловила свої зауваження до документа.

«Редакція документа (критерії – ред.) суттєво відрізняється від попередньої, але є більш складною для аналізу платником випадків, за яких саме умов його податкову накладну може бути заблоковано», - пише Н. Южаніна.

У першу чергу відзначається, що проект містить низку ознак-винятків, наявність яких свідчить про те, що та чи інша податкова накладна не підлягає моніторингу. До перших двох ознак, зазначає депутат, немає запитань:

1) податкова накладна, що подається на реєстрацію в Реєстрі, реєструється на покупця – особу не зареєстровану платником податку;

2) обсяг постачання, зазначений в податкових накладних, зареєстрованих у поточному місяці, становить менше 500 тис. грн (у попередній редакції обсяг ПДВ менше 50 тис. грн) та керівник - посадова особа такого платника податку займає аналогічну посаду менше ніж у чотирьох платників податків.

«Щодо інших ознак, то вони нівелюють суть ризиковості податкових накладних та є математично складними для обчислення», - говорить Н. Южаніна.

Так, пропонується не вважати об’єктом контролю податкові накладні, якщо загальна сума сплачених у 2016 році на позабюджетні рахунки до фондів соціального та пенсійного страхування сум ЄСВ та до зведеного бюджету податків і зборів платником, яким подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в ЄРПН, становить більше 5 млн грн (використовується з 01.07.2017 по 01.01.2018). Цей критерій аналогічний тому, що був у попередній редакції, зазначає депутат. «Якби бралися до уваги тільки так звані зарплатні податки (ПДФО та ЄСВ), то критерій цілком прийнятний. Але формулювання «та до зведеного бюджету податків і зборів» фактично грає на користь «скрутчикам», на загальні обсяги сплати податків якими гріх жалітися, бо вони сплачують ПДВ до бюджету при імпорті товарів (які в подальшому «скручуються») у значних обсягах», - стверджує Н. Южаніна.

Звертає увагу депутат і на інші винятки, що передбачають таке:

- обчислювати відношення суми податків та ЄСВ, сплачених платником та його відокремленими підрозділами, до загальної суми постачання товарів/послуг на митній території України за останні 12 місяців, зазначеної в податкових накладних.

Формула, передбачена проектом для такого обчислення, в результаті виводить на наднизьке податкове навантаження на реальний сектор економіки — більше ніж 0,05 %. Сума ж однієї податкової накладної має співвідноситися із найбільшою сумою ПДВ в податкових накладних, зареєстрованих у ЄРПН за останні 12 місяців, помноженою на 1,3;

- не моніторити податкові накладні, якщо ДФС прийнято рішення щодо врахування інформації за формою згідно з Додатком 1 до критеріїв.

«Постає відразу кілька логічних запитань: а якщо рішення не прийнято, податкова накладна підлягатиме моніторингу? Рішення повинно прийматися по кожній податковій накладній, яка реєструється в ЄРПН? За якою формою і процедурою має прийматися таке рішення?» - запитує голова податкового Комітету ВР.

До критеріїв ризику, за якими податкові накладні підлягатимуть моніторингу, належать:

1) у 1,5 або більше разів перевищення обсягу постачання товару в одній ПН залишку обсягу постачання такого товару, зазначеного у податкових накладних, зареєстрованих з 01.01.2017 , та обсягу придбання відповідного товару, зазначеного в отриманих податкових накладних, зареєстрованих з 01.01.2017  в Реєстрі; сума ПДВ в податкових накладних з придбання товарів з кодами згідно з УКТЗЕД є більшою за 50 % загальної суми податку, зазначеної у податкових накладних з придбання товарів таким платником податку і зареєстрованих з 01.01.2017 його контрагентами.

«Звідки взявся показник 1,5 рази, здогадатися складно, оскільки для розуміння того, чи є операція реальною чи просто ганяються гроші, достатнє перевищення обсягів постачання товару і на 20 %», - зауважує Н. Южаніна.

Разом з тим вона зазначає: якщо в попередній версії проекту пропонувалося керуватися окремою таблицею потенційно замінних / підмінних товарів (код УКТЗЕД) під час господарських операцій, то тепер перелік кодів УКТЗЕД затверджується ДФС за погодженням з Мінфіном. «При цьому слід зауважити, що не завжди «скрутки» можуть бути наслідками махінацій з ПДВ. Від такого ризику можуть постраждати, зокрема, і підприємства будівельної галузі, і, наприклад, сільгосптоваровиробники, які придбавають дизельне паливо, а реалізують зернові культури. Також  потрібно, зрештою, визначитися: буде платник податків сам нести відповідальність за свої дії чи страждатиме через імовірні махінації своїх  контрагентів», - коментує нардеп;

2) відсутність дозвільних документів, які засвідчують право суб’єкта господарювання на провадження певного виду діяльності (дозвільні документи, ліцензії).

У попередній редакції проекту, звертає увагу нардеп, містився ширший перелік подібних ризиків, зокрема наявність у контролюючих органів інформації про виготовлення електронних цифрових підписів посадових осіб платника з порушенням законодавства; судимість посадової особи платника за скоєння злочину, передбаченого статтею 205 або 209 Кримінального кодексу України;

3) відношення суми ПДВ, вказаної у розрахунках коригування, з урахуванням розрахунку коригування для покупців, які не є платниками податку, що передбачає зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, до суми податку, сплаченої до зведеного бюджету у місяці, за який подано такі розрахунки коригування, яке є більшим за 0,2.

«Бажання розробників проекту – зменшити суми податкового кредиту — як для фіскалів є природним, а от цифра не є підтвердженою жодними розрахунками», - зазначила Н. Южаніна. Вона також уточнила, що депутати в комітеті будуть просити Мінфін і ДФС обґрунтувати показники в усіх перелічених вище критеріях.

 

Докладніше з положеннями проекту критеріїв ризику блокування ПН можна ознайомитись за посиланням.

Попередня стаття Наступна стаття