Мінфін vs ДФС: чи коригувати фінрезультат на суму штрафа та пені?

11 Травня 2017 (0)
Аа Аа

Нещодавно, Державна фіскальна служба України (далі – ДФСУ) роз’яснила[1] питання необхідності коригувати фінансовий результат до оподаткування на суми штрафних (фінансових) санкцій та пені, які платник податку на прибуток підприємств сплачує на користь фізичної особи – підприємця та органів ДФСУ.

На нашу думку, контролери дійшли абсолютно обґрунтованого висновку: фінансовий результат до оподаткування, визначений за правилами бухобліку) не потрібно збільшувати на суми штрафних (фінансових) санкцій та пені, нарахованих (сплачених) на користь контролюючих органів (за порушення вимог податкового та іншого законодавства) та фізичних осіб (у т. ч. фізосіб – підприємців)[2] відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів. Підставою є підпункт 140.5.11 пункту 140.5 статті 140 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р. № 2755-VI (далі – ПК України).

Однак, користуючись тією ж нормою ПК України, у листі від 10.04.2017 р. № 11210-09-10/9617 Міністерство фінансів України висловило протилежну позицію. Зауваження Мінфіну стосується штрафів, пені, неустойки, сплачених відповідно до цивільного законодавства та цивільно – правових договорів на користь фізичних осіб – підприємців, які застосовують спрощену систему оподаткування.

Його спеціалісти стверджують, що відповідно до того самого підпункту 140.5.11 пункту 140.5 статті 140 ПК України під виключення підпадають тільки фізичні особи, які є платниками податку на доходи фізичних осіб. Тому «платники податку на прибуток підприємств, які нараховують штрафи, пені, неустойки відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів на користь фізичних осіб - підприємців, які застосовують спрощену систему оподаткування, повинні коригувати фінансовий результат до оподаткування».

Головні фінансисти країни вважають, що їх думка «обґрунтовується запровадженням в Кодексі уніфікованої ставки у розмірі 18 відсотків для оподаткування як податком на прибуток підприємств, так і податком на доходи фізичних осіб».

Дивно, але складається враження, що за наявності чітких правил Мінфін намагається використати заборонені прийоми, накшталт, маніпуляцій із не встановленим законодавством поняттям «запровадження уніфікованої ставки».

Тож, згадаємо ще раз про що йдеться у підпункті 140.5.11 пункту 140.5 статті 140 ПК України: фінансовий результат до оподаткування збільшується «на суму витрат від визнаних штрафів, пені, неустойок, нарахованих відповідно до цивільного законодавства та цивільно-правових договорів на користь осіб, що не є платниками податку (крім фізичних осіб), та на користь платників податку, які оподатковуються за ставкою 0 відсотків відповідно до пункту 44 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» цього Кодексу».

Як бачимо, у нормі, що регулює дане питання виключення стосується для штрафів, пені, неустойок, нарахованих (сплачених) на користь будь-яких фізичних осіб. І тут використовується   загальне   поняття  «фізична  особа»,   без   надання   йому жодних  ознак,   що  звужують  зміст  такого поняття. Йдеться про фізичних осіб, до яких згідно статті 24 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 р. № 435 – IV належить будь-яка людина яка є учасником цивільних відносин. Відповідно, підприємницький чи інший статус фізичних осіб, а також система, за якою оподатковуються доходи фізичної особи, для цілей підпункту 140.5.11 пункту 140.5 статті 140 ПК України ролі не грають.

У свою чергу, запровадження  уніфікованої ставки, не є  належним   обґрунтуванням,   оскільки    відсутня  відповідна   кореляція норм.

Таким чином, ми абсолютно переконані, що платникам податку на прибуток, які нараховують (виплачують) штрафи, пеню, неустойку на користь будь-яких фізичних осіб (підприємців, не підприємців, підприємців – платників єдиного податку чи тих, що застосовують загальну систему оподаткування), не потрібно коригувати бухгалтерський фінансовий результат до оподаткування податком на прибуток на відповідні суми.

На завершення хотіли б сказати, що рефері, який зможе розсудити даний спір залишається суд. Проте, у різних кутках рингу стоятимуть не Мінфін з ДФСУ. Скоріш за все вони будуть поруч, адже на хвилю необхідності застосовувати роз’яснення від Мінфіну ДФСУ вже налаштовує свої територіальні органи.

                                                                                                    


[1] Лист від 03.03.2017 р. № 4486/6/99-99-15-02-02-15

[2] У листі ДФСУ не конкретизовано чи має значення система оподаткування, на якій перебуває фізична особа – підприємець.  

Попередня стаття Наступна стаття