Нові Ліцензійні умови здійснення лотерейної діяльності можуть знищити ринок

13 Травня 2017 (0)
Аа Аа

Проект постанови Кабміну «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей та встановлення розміру плати за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей» та відповідний пакет документів з’явилися на сайті Мінфіну 05 травня 2017 року.

Як завжди, креатив чиновників, які готували проект підзаконного акта, пішов далеко за межі чинного законодавства, а подекуди й здорового глузду. Якщо Кабінет Міністрів України все ж прийме постанову в такому вигляді, як її розмістили для обговорення, це означатиме остаточний крах вітчизняного лотерейного ринку.

Зупинимося на основних і найбільш вражаючих положеннях.

1. Не може стати ліцензіатом суб’єкт господарювання, якщо до цього суб’єкта господарювання або до його посадових осіб (керівника, заступників та осіб, що їх заміщують), або до його засновників (юридичних та фізичних осіб) застосовані спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції» (п. 14 Проекту).  При цьому згідно з п. 4 Проекту тут розуміється застосування протягом дії санкцій і трьох років після скасування санкцій.

Наразі спеціальні санкції запроваджено до двох з трьох діючих операторів лотерей, проте перелік санкцій вичерпний і ці санкції не забороняють операторам проводити лотереї, отримувати ліцензії тощо. Крім того, законність застосування таких санкцій сьогодні одним з операторів оскаржується у суді.

З прийняттям такого документа оператори «МСЛ» та «Патріот» змушені будуть припинити свою діяльність. Фактично проект написаний в інтересах єдиної компанії оператора лотерей УНЛ, хоча абсолютна монополія і замаскована під  можливість отримати ліцензію для державних банків (проте жоден з них лотереї або не проводив взагалі або ж не проводить вже 10 років (наприклад, Ощадбанк з  2007 року не  здійснює  відповідну діяльність)).

2. Задекларовані в Аналізі регуляторного впливу прогнозовані витрати суб’єктів господарювання на отримання ліцензії не відповідають дійсності. Насправді ж проект закладає витрати суб’єктів господарювання, які не співмірні з їх доходами, а отже, завчасно робить таку діяльність збитковою. Так, в аналізі зазначається, що витрати одного суб’єкта складуть 160 002 200 грн за рік або 160 002 600 грн за п’ять років.

Проектом запроваджується незаконна плата за ліцензію, яка складається з фіксованої та нефіксованої частин. Фіксована частина складає 100 000 розмірів місячного прожиткового мінімуму (далі – прож./мін.) для працездатної особи, встановленого законом, що діє на день прийняття органом ліцензування рішення про видачу ліцензії (прожитковий мінімум з 01.05.2017 становить 1624 грн). Виходячи з показників поточного року, фіксований розмір плати за ліцензію буде складати 162 400 000 грн. Така  плата  здійснюється фактично за  видачу   ліцензії. 

Нефіксований розмір плати за ліцензію щорічно становить:

- 100 прож./мін. для працездатної особи (тобто 162 400 грн) за кожен пункт розповсюдження, в якому здійснюється візуалізація розіграшу безтиражних лотерей на терміналах електронної системи прийняття ставок;

- 10  прож./мін. (16 240 грн) за пункт розповсюдження лотерей Тото;

- 110 прож./мін.,  якщо в пункті розповсюджуються обидва із зазначених вище видів лотерей.  

При цьому фіксовану частину потрібно внести в Держказначейство на спеціальний небюджетний рахунок до прийняття рішення про видачу ліцензії.

Такий розподіл плати за ліцензію на дві частини є порушенням ст. 7 Закону України «Про державні лотереї в Україні» та перевищенням КМУ своїх повноважень, оскільки в  цьому Законі зазначено, що КМУ встановлює лише плату за видачу ліцензії. Стаття 14 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» також передбачає лише плату за видачу ліцензії і не містить  згадки про жодні платежі за користування нею. Крім того, в цій же статті зазначено, що «органу ліцензування забороняється вимагати від суб’єктів господарювання внесення плати за видачу ліцензії до прийняття рішення про її видачу» (ч. 4 ст. 14 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності»).

Отже, якщо все ж з’явиться сміливець, який захоче отримати ліцензію на випуск і проведення лотерей, то вже в перший рік діяльності він муситиме сплатити:

- фіксовану частину 162 400 000 грн (фактично за її видачу);

- нефіксовану частину за кожен пункт розповсюдження. Чинним законодавством передбачається, що в оператора лотерей повинно бути не менше 5000 пунктів розповсюдження, отже, задля збереження існуючої мережі оператор повинен сплатити щорічно мінімум 5000*16240 = 81 200 000 грн  у разі збереження пунктів розповсюдження лише лотерей Тото або 5000*162 400 = 812 000 000 грн для збереження лотерей, які передбачають візуалізацію розіграшу.

Відповідно максимальна сума при збереженні проведення всіх лотерей складе 893 200 000 грн. При цьому таку суму оператор лотерей змушений буде платити щорічно.

Тобто вже за перший рік оператор повинен сплатити 162 400 000 + 81 200 000 мінімум або 893 200 000 максимум, що складатиме 243 600 000 грн або 1 055 600 000 грн (один мільярд п’ятдесят п’ять мільйонів шістсот тисяч гривень) відповідно. Для порівняння: оборот всього лотерейного ринку в 2016 році склав 802,8 мільйона грн (у 2015 – 1 407,7 млн грн).

Крім того, оператор лотерей сплачує додатково податки: 18 % з доходів, що залишилися після формування призового фонду,  а також 18 % ПДФО та 1,5 % військового збору з усіх виграшів.

Фактично такими незаконними завищеними вимогами та обмеженнями до осіб, які можуть звернутися за отриманням ліцензії на випуск та проведення лотерей, а також незаконною і непомірно високою платою за ліцензію (аналогів в Україні не існує) Мінфін тим самим знищить існуючий лотерейний ринок та створить абсолютну монополію для компанії УНЛ (не виключено, що через неї працюватиме певний іноземний оператор, оскільки вартість ліцензії для вітчизняних операторів непідйомна).

 

К.ю.н, експерт Taxlink Зоряна Топорецька

 

Проект Ліцензійних умов опубліковано на сайті Мінфіну за посиланням.

Попередня стаття Наступна стаття