Огляд трудового та пенсійного законодавства за 24 квітня – 2 травня 2017 року

03 Травня 2017 (0)
Аа Аа

Законопроекти

Щодо поновлення виплати пенсій працюючим інвалідам

21 квітня у Верховній Раді України було зареєстровано Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо поновлення виплати пенсій працюючим інвалідам) № 6404, яким пропонується поновити право працюючих на державній службі інвалідів третьої групи на отримання пенсії.

Нагадаємо, що наразі отримувати пенсію, працюючи на держслужбі, можуть лише інваліди першої та другої групи. Народні депутати вважають такий підхід дискримінаційним та пропонують його змінити, визначивши, що по 31  грудня  2017 р. призначені пенсії / щомісячне довічне грошове утримання не  виплачуються особам  (крім  інвалідів  I, II та ІІІ груп, інвалідів війни III групи  та  учасників  бойових  дій,  осіб, на яких поширюється дія пункту 1 статті  10  Закону «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»), які займають посади державної  служби,  визначені  Законом  «Про державну службу», а також працюють  на  посадах  та  на  умовах, передбачених законами «Про прокуратуру»,  «Про  судоустрій  і  статус  суддів».

Детальніше – за посиланням.

 

​Щодо виплати пенсій пенсіонерам на окупованій території

21 квітня у Верховною Радою України було зареєстровано Проект Закону про внесення змін до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" щодо реалізації прав на пенсійне забезпечення громадян, які знаходяться в місцях обмеження волі або проживають у населених пунктах, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження №6371-1, яким пропонується ряд доповнень до Закону України «Про загальнообовязкове державне пенсійне страхування». Зокрема, пропонується зазначити, що під час перебування пенсіонера на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, виплата призначеної йому пенсії здійснюється на загальних підставах, за умови подання щороку до 31 грудня заяви про продовження виплати. Для таких випадків порядок виплати пенсії визначатиметься Кабінетом Міністрів України. Окрім того, суми пенсії, на які особи мають право, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком.

Також ініціатори законопроекту пропонують в Прикінцевих положення до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» уточнити, що громадянам, які проживають на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, виплата пенсій та надання соціальних послуг, передбачених даним Законом, здійснюються на підконтрольній Україні території.

Детальніше про даний законопроект читайте за посиланням.

 

Інші нормативно – правові акти

Щодо порядку перевірок роботодавців інспекторами праці 

26 квітня Кабінет Міністрів України прийняв Постанову від 26.04.2017 №295 «Про деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», якою визначено порядок здійснення контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами та фізичними особами – підприємцями, які використовують найману працю. Даним документом затверджується два порядки – здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю та здійснення відповідного державного нагляду. Слід також зазначити, що у зв’язку з погодженням відповідної постанови, втрачає чинність постанова Кабінету Міністрів від 17 листопада №1059, якою визначаються критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю, та періодичність здійснення планових перевірок.

Відповідно до положень постанови державний контроль за додержанням законодавства про працю здійснюється у формі проведення інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань інспекторами праці:

1) Держпраці та її територіальних органів;

2) виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад (з питань своєчасної та у повному обсязі оплати праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин).

Детальніше з положеннями даного акту можна ознайомитися за посиланням.

При цьому слід зауважити, що Державна регуляторна служба заявила про те, що вона дану постанову Кабміну не погоджувала. Фахівці Служби висловили низку зауважень до документів, докладніше ознайомитись з якими можна за посиланням.

Щодо грошової компенсації на харчування дітям, які потерпіли внаслідок Чорнобильської катастрофи

26 квітня Кабінетом Міністрів України було внесено зміни до постанови від 8 лютого 1997 р. № 155 «Про порядок та розміри компенсаційних виплат дітям, які потерпіли внаслідок Чорнобильської катастрофи», яким було удвічі збільшено розмір грошової компенсації на харчування даної категорії дітей. Наразі пунктом 11 статті 30 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» затверджено такі розміри компенсації за харчування потерпілих дітей: у віці від 6 до 10 років – 180 грн, від 11 до 14 років – 185 грн, від 15 до 18 років – 190 грн на місяць пропорційно навчальним дням, в які діти не харчувалися.  Згідно з положеннями прийнятої Кабінетом Міністрів України постанови збільшено удвічі розміри грошової компенсації за харчування дітей зазначених категорій - відповідно до 360, 370 та 380 грн на місяць.

У Міністерстві соціальної політики України звертають увагу, що таке рішення дасть змогу підвищити рівень харчування дітей згаданих категорій.

Щодо доплат до пенсії непрацюючим пенсіонерам, вивільненим у зв’язку із закриттям Чорнобильської АЕС

Кабінет Міністрів України вніс зміни до своєї постанови від 13 вересня 2001 року №1155 «Про встановлення щомісячної доплати до пенсії непрацюючим пенсіонерам вивільненим у зв’язку із закриттям Чорнобильської АЕС», якими визначив максимальну суму щомісячної доплати до пенсії непрацюючим пенсіонерам, вивільненим у зв’язку із закриттям Чорнобильської АЕС. Варто зазначити, що відповідний проект акта було розроблено Міністерством соціальної політики з метою уточнення розрахункової величини суми максимального розміру щомісячної доплати до пенсії даної категорії непрацюючих пенсіонерів. Так, прийнятим рішенням визначено, що максимальний розмір щомісячної доплати до пенсії непрацюючим пенсіонерам, які на 15.12.2000 перебували в трудових відносинах з Чорнобильською АЕС на постійній основі (крім сумісників) і мають право на отримання пенсії як на загальних, так і на пільгових умовах, а також по інвалідності, і вивільнені у зв’язку із закриттям Чорнобильської АЕС, становитиме 949 гривень.


 

Розяснення уповноважених органів державної влади

Стосовно

Зміст листа

Назва листа

Загальні питання оплати праці

Міністерство соціальної політики надало роз’яснення з приводу розміру мінімальної заробітної плати за підсумованого обліку часу. Зокрема, було зазначено, що у випадку застосування підсумованого обліку робочого часу розпорядок робочого дня і графіки змінності мають бути побудовані таким чином, щоб робочий час, який зобов'язані відпрацювати працівники за обліковий період, встановлений в колективному договорі, відповідав установленій законодавством нормі робочих годин, що припадає на цей період. Окрім того, у випадку, коли працівник відпрацював усі робочі години, встановлені йому графіком виходу на роботу (графіком змін), то йому мають нараховувати оклад, встановлений йому в трудовому договорі (штатному розписі), провести за необхідності доплату до розміру мінімальної заробітної плати та врахувати, що доплата за нічну роботу розраховується із встановленого працівнику окладу, проте нараховується понад розмір мінімальної заробітної плати. Якщо ж працівник протягом місяця перебував у відпустці без збереження заробітної плати, щорічній відпустці, на лікарняному, не з'явився на роботі з нез'ясованих причин тощо, то заробітна плата йому нараховується пропорційно відпрацьованому ним часу згідно із встановленим графіком виходів (змін).

Лист Міністерства соціальної політики України № 242/0/102-17 / 282 від 21.02.2017 р. щодо розміру мінімальної зарплати та оплати праці за підсумованого обліку робочого часу

 

Надання допомоги по тимчасовій непрацездатності

 

 

ФСС з ТВП звернув увагу на особливості виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності.

Зокрема, було вказано, що оскільки чинним законодавством не передбачено обмежень виплати допомоги по

тимчасовій непрацездатності в разі смерті застрахованої особи, допомога має надаватися за весь

період захворювання,включаючи останній день хвороби, в який особа померла.

 

 

 

 

 

Роз’яснення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності щодо надання допомоги по тимчасовій непрацездатності за день, у який застрахована особа померла

 

Оподаткування  

заробітної плати

Контролюючий орган звернув увагу, що при нарахуванні заробітної плати студентам, які проходять практику на підприємстві згідно з договором, підприємство, як податковий агент, зобов’язане утримати із суми такого доходу податок на доходи фізичних осіб за ставкою 18% та військовий збір за ставкою 1,5% і перерахувати його до бюджету у порядку, встановленому ст.168 Податкового кодексу України.

Роз’яснення ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві щодо оподаткування зарплати студентів під час виробничої практики

 

 

Встановлення посадових окладів

Міністерство соціальної політики надало роз’яснення з приводу встановлення посадових окладів. Так, було вказано, що при застосуванні діапазонів ("вилок") окладів провадиться атестація працівника і за результатами атестації встановлюється оклад в межах діапазону по посаді, на якій працівник працює. При цьому, у штатному розписі встановлюється фіксований розмір посадового окладу (тарифної ставки).

Лист Міністерства соціальної політики України № 741/0/101-17/282 від 17.03.2017 р. щодо встановлення окладів

 

Загальні питання оплати праці

Міністерство соціальної політики нагадало про обов’язок громадян, звільнених з військової служби, у п'ятиденний строк після виключення зі списків особового складу військової частини зобов'язані прибути до районних (міських) військових комісаріатів для взяття їх на військовий облік. Відповідно, за дні необхідні для виконання цього обов’язку середній заробіток зберігається за працівником та нараховується йому з тієї самої середньої зарплати, за якою здійснювалась оплата за період військової служби.

Лист Міністерства соціальної політики № 1008/0/101-17/285 від 31.03.2017 р. щодо прибуття до районних (міських) військових комісаріатів для постановки на військовий облік

 

 

 


 

 

Попередня стаття Наступна стаття